Jutun lähetti Kariluotoska , Elokuun 10, 2009 kello: 14:19:19
Re: Sertifikaatti x-rotuiselleVastineena juttuun: Re: Sertifikaatti x-rotuiselle, jonka kirjoitti: täh? , Elokuun 10, 2009 kello: 11:04:49:
täh? kirjoitti:
» x-rotuista EI SAA kennelliitossa valioksi. Koska näyttelytulosta ei ole. Ja kennelliitto jakaa valiotittelit. Sertejä on siis ihan turha antaa sekarotuisille. Säännöt on siis ihan p***stä tässä tapauksessa. Ruotsissa käsittääkseni sertejä ei anneta edes puhdasrotuisille jos ne ovat pallivikaisia, eli niillä ei ole mahdollisuutta saada tulosta näyttelystä. Eli vain näyttelykelpoiset voivat saada sertin, koska vain ne voivat valioitua.Mielestäni näyttelytuloksen tarkistaminen on edelleen kennelliiton hommia. Kisajärjestäjien homma ei ole tarkkailla koiran ulkomuotoa, vain sitä mitä se tekee siellä radalla. Muuten joudutaan tilanteeseen, jossa agilitykisoihin otetaan mukaan kaikkien kolmensadan rodun rotumääritelmät ja niistä sitten tarkistetaan onko voittaneella sheltillä valkoisia läikkiä sään ja hännän välillä, onko auspailla pystyt korvat, onko dobermannilla oikein pigmentoitunut kitalaki, on merlellä beauceronilla ruskeat silmät ja tietenkin onko kaikilla pallit ja hampaat. Koiran ulkomuodon arviointi on ulkomuototuomarin hommaa, ei agilitykisan järjestäjien. Paras koira sertinsä voittakoon, vaikkei sillä palleja olekaan tai sen rungossa on yli kämmenen kokoisia mustia länttejä...